Deelnemen aan onze veranderende samenleving vergt een aantal basiscompetenties. Zeker digitale vaardigheden zijn vandaag onmisbaar. De drempel naar het volwassenenonderwijs ligt voor veel medewerkers van Arbeidskansen nog hoog. Daarom gingen we een samenwerking aan met Ligo LiMiNo. Het resultaat? Een leertraject op maat voor de medewerkers in onze verschillende afdelingen. De voorbije maanden waren er cursussen in Kinrooi en Oudsbergen. In het najaar volgt As.
Leertraject op maat
Raoul Gil van Ligo-LiMiNo: “Alles begon met intakegesprekken met de kandidaat-deelnemers voor de cursus ‘Leren werken met de smartphone’. We stelden hun noden vast en deden vervolgens een voorstel voor een leertraject op maat in elke vestiging van Arbeidskansen. In het lessenpakket zit onder meer e-mailen met bijlagen, loonbrieven bekijken via Doccle, mijn burgerprofiel leren kennen en digitale maaltijdcheques gebruiken. Ook online veiligheid hoort erbij.”
Medewerkers bewust maken van hoe belangrijk digitale vaardigheden voor hen zijn, was een eerste stap.
Patrick Schabon, cursist in Kinrooi, is eerlijk: “Het interesseerde me niet echt, omdat ik het niet kan gebruiken. Meestal helpt mijn nicht mij. Maar ik heb proberen mee te pakken wat ik kon meepakken.”
Liesbet Eerdekens, cursist in Oudsbergen, zag de noodzaak meteen: “Ik was het niet gewoon om veel met de smartphone te werken. Een e-mail versturen lukte meestal niet. Ik ben zo afhankelijk van mijn man en kinderen. Stel je voor dat ik plots alleen kom te staan …”
Cursusaanbod van Ligo
Raoul: “Arbeidskansen wilde in de eerste plaats de digitale vaardigheden van de medewerkers versterken, maar we kregen ook de ruimte om verder te onderzoeken of de cursisten nog andere zaken wilden leren bij Ligo. Zo was er bijvoorbeeld een deelnemer die graag zijn rijbewijs wilde halen.”
“Niet iedereen vindt zelf de weg naar Ligo. Daarom is het belangrijk dat we kunnen samenwerken met partners. Bij Arbeidskansen is onze doelgroep sterk aanwezig. Ligo versterkt de cursisten in de rol die zij in hun dagelijkse leven opnemen. Hoe praktischer dat kan, hoe beter. Het is bijvoorbeeld veel krachtiger als we kunnen werken met de Doccle-account van de medewerker zelf. Daaruit leert iemand meer dan bij een fictief account.”
Positieve bevestiging
Raoul: “Onze doelgroep heeft vaak negatieve ervaringen met leren. Door hen een kans op vorming te bieden, ervaren ze hoe positief leren kan zijn. Deelnemers worden bevestigd in hun kunnen door de lesgever en door hun collega’s op het werk. Ze gaan zich meer verbonden voelen met elkaar, omdat ze dit leertraject van meerdere weken samen afleggen. Cursisten die al lessen bij ons gevolgd hebben, vertellen over hun ervaringen bij Ligo en dat werkt drempelverlagend.”
Patrick: “Wat ik geleerd heb, is hoe ik een afwezigheidsattest via Whatsapp moet versturen. Als ik ziek ben, moet ik niet meer met mijn ziekenbriefje naar het werk gaan. Dat is wel gemakkelijk.”
Liesbet: “Ik kon tijdens de eerste les een van mijn collega’s helpen. Dat was heel fijn. Ik snapte het! Yes!”
Ligo is Esperanto voor ‘verbinden’. Het is de nieuwe naam voor de dertien centra voor basiseducatie in Vlaanderen en Brussel. Ligo geeft cursussen op maat die de communicatieve, numerieke en digitale vaardigheden van kortgeschoolde en laaggeletterde volwassenen versterken. Samen met partnerorganisaties vergroot Ligo de kansen van hun cursisten in de samenleving.
Ligo laat mensen ervaren hoe positief leren kan zijn. Ook interesse om een cursus te volgen bij Ligo LiMiNo (centrum voor basiseducatie)? Surf naar www.ligo-limino.be.