Testimonials

Lande Family

"We zijn een familie en de confectiemedewerkers van Arbeidskansen maken daar deel van uit." (Serife Alkaya, Aanvoerder Engineering LBE)

Lande Family is een vooruitstrevend familiebedrijf dat tijdloze meubels op maat maakt. De onderneming is internationaal actief. Onze confectieafdeling heeft een nauwe samenwerking met de vestiging in Lanaken, waar designmeubels van diverse merken, waaronder Artifort, Lande, Zwaardvis en Lot of space, gemaakt worden. Al twintig jaar slaan Arbeidskansen en Lande Family de handen in elkaar. Het begon allemaal met stikwerk voor slaapbanken in cruiseschepen.  

Serife Alkaya, Aanvoerder Engineering LBE: “Bij Lande Family gaan we voor samenwerkingen op de lange termijn. We werken trouwens heel bewust samen met vzw’s in de sociale economie. Want wij zetten niet het financiële aspect voorop, maar onze meerwaarde voor de omgeving. Sociaal ondernemerschap maakt daar deel van uit. We zijn een familiebedrijf. En het begrip ‘familie’ zien we heel ruim. Ook de confectiemedewerkers van Arbeidskansen zijn een deel van onze familie.”  

Welzijn op de eerste plaats 

Net zoals Arbeidskansen draagt Lande Family het welzijn van zijn medewerkers hoog in het vaandel.  

Serife: “In Lanaken zijn we met zestig mensen die we graag allemaal betrekken bij onze werkwijze. Alle werkplekken worden op dit moment volop heringericht volgens een lean methodiek. Dat doen we onder begeleiding van een specialist, die workshops organiseerde met elk team. We vinden het belangrijk dat mensen hun eigen werkplek mee kunnen vormgeven. Zo krijgen we nu een glijbaan in ons Atelier en een kookstudio waar elke medewerker een workshop kan geven. Om zo voor een nog betere samenwerking te zorgen door begrip en door plezier te delen.”  

“Benamingen zeggen veel, vinden we. We hebben hier geen managers, wel coaches, aanvoerders, meewerkende voorvrouwen, meewerkende voormannen en vakmensen. We spreken ook bewust over ons Atelier en niet over ‘de productie’.”  

“Kortom, het plaatje dat we naar buiten brengen met onze merken, moet kloppen met hoe we zelf te werk gaan. Gericht op welzijn en met oog voor esthetiek.” 

Lef als kernwaarde 

Een uitdaging voor elk bedrijf? De juiste vakmensen vinden. Bij Lande Family nemen ze geen afwachtende houding aan.  

Serife: “Lef is een van onze kernwaarden. We willen dingen doen die anderen niet durven en we denken out of the box. Slim produceren en voortdurend optimaliseren zijn sleutelwoorden. We leiden actief de grijswerkers, stikkers, snijspecialisten en stoffeerders van de toekomst op, zodat de kennis die we hier in huis hebben, niet verloren gaat. Leerlingen van de opleiding TISM in Bree die een specialisatiejaar Meubelgarneren volgen, komen in ons Atelier les volgen en een stage lopen. Wij zorgen ervoor dat een bus met een begeleider van de school onze kant op komt, en dat twee dagen per week met in totaal veertien leerlingen. Een jaar geleden zijn we ook met  SyntraPXL een samenwerking gestart voor de opleiding Interieurstoffeerder, waarbij we studenten de mogelijkheid geven om te leren stofferen op basis van onze modellen. Ondertussen hebben we hier ook al zes vakmensen opgeleid die een aantal modellen van een van ons merken kunnen stofferen. Zo willen we een nieuwe generatie verbinden met ons professionele vakmanschap.”  

Vanuit een groot vertrouwen 

Serife: “We hebben een groot vertrouwen in het personeel van Arbeidskansen en in coördinator Anne-Mie. De prijs-kwaliteitverhouding zit goed. We werken voor steeds meer modellen samen, omdat we weten dat we kunnen rekenen op kwaliteitsvol en nauwkeurig werk. Daarnaast zijn de flexibiliteit en open communicatie grote pluspunten. Ik kijk ernaar uit om in de toekomst samen te blijven groeien en voor een duurzame werkrelatie te gaan in alles wat we doen.” 

 

Foto’s:

  • Links: Nina, 2000 | Designer: René Holten – Beso Table, 2021 | Designer: Khodi Feiz – Terp, 2018 | Designer: Mike & Maaike – © Artifort
  • Midden: Shark, 2011 | Designer: René Holten – Beso Table, 2021 | Designer: René Holten – Lilla 2.0, 2006 | Designer: Patrick Norguet – © Artifort
  • Rechts: Beso, 2015 | Designer: Khodi Feiz – Clarion, 2019 | Designer: Artifort Design Group – © Artifort

Dit bericht delen